dijous, 11 de desembre del 2008

i EL DRET DE CUIXA A MES ! !

Llegeixo que el president d'ABERTIS, Salvador Alemany, vol encarir els peatges de les autopistes que gestiona la seva empresa quan augmenti el volum del trànsit... Quines penques, el Sr. Alemany! I com n'és, d'esgotador, estar parlant sempre de les mateixes coses. Des que tinc ús de raó, el tema dels peatges és un dels tema pendent de l'agenda política i social del nostre País: que si només paguem els catalans (cosa que, compte, no és certa; que preguntin als ciutadans de Saragossa, Burgos i Bilbao , entre d'altres); que si s'allarguen les concessions quan el que caldria és rescatar peatges; que si..collonades!!.
L'empresa ACESA-ABERTIS té la Generalitat agafada per les pilotes
. No sé ben bé com, però d'altra manera no s'entén que el seu President, S. Alemany, tingués ahir el valor d'utilitzar la sala de premsa del Parlament per deixar anar als quatre vents que la solució per disminuir els col·lapses que es produeixen a les autopistes és apujar el preu en les hores de més afluència de vehícles.
Com es pot tenir tanta barra?
La població fa anys que reclama que els peatges siguin eliminats i ara resulta que d'això res de res, que el que cal és pagar més.
La corba oferta - demanda de les autopistes és rígida, la gent prefereix pagar, encara que li repategi els ous, a passar per una carretera comarcal que és l'alternativa, i com que l'Alemany ho sap posa l'excusa de l'escalonament i no sé quines mandangues per engreixar el nivell pornogràfic de beneficis de la companyia. A sobre, en molts casos la causa dels embussos són les pròpies barreres de peatge. És el primer cas que conec en que el pagament del servei impedeix la prestació del servei, però el pagament s'ha de fer igualment.
Fa més de quaranta anys que ACESA i la seva filial Abertis, porta a terme aquesta estafa legalitzada, i no tenint-ne prou, el senyor feudal encara vol apujar més els tributs pel dret de pas. Què serà el següent? El dret de cuixa? No sé quina servitud deu la Generalitat a ACESA, però espero que el benfici que se n'obtingui sigui interessant, perquè l'únic que falta és que se'ns pixin a la cara.
La qüestió continuarà sent un òs, especialment mentre continuï havent-hi diferències entre ciutadans teòricament iguals. Si darrerament no m'he perdut alguna cosa, a dia d'avui els catalans, castellans, bascos, murcians i companyia seguim sent, tots, espanyols. Perquè llavors els uns paguem i els altres no? És escandalós que sigui així, de manera tan incontestable, i que ningú no hi posi remei.
Uns quants casos del que passa Pirineus enllà:
* França: també hi ha peatges, com a Catalunya i part de l'estat, però allà són a tot arreu, repartits per tot el país. Paguen els parisencs, els lionesos, els marsellesos, els bretons... Tots. L'alternativa, que la tenen, són carreteres nacionals en condicions (a Catalunya, l'alternativa a l'AP-7 és una "carretera nacional" en la pràctica inservible).
* Alemanya: com en l'exemple anterior, tampoc no es produeixen diferències entre ciutadans, però per un altre motiu: no hi ha peatges. Enlloc. Part dels impostos de tots els alemanys van a parar a les Autobahn.
* Suïssa, Àustria (entre d'altres): com en els casos anteriors, aquí tampoc no hi ha diferències entre ciutadans malgrat que sí hi ha peatges. A diferència de Catalunya, però, en aquests països els peatges els paga tothom que utilitzi una autopista, mitjançant la vignette que s'ha d'enganxar al vidre davanter del vehicle.
Avanço un pensament: donant per fet que mai no desapareixeran els peatges de territori català, la manera más igualitària de gestionar aquest assumpte seria, sense dubte, amb un sistema com l'austríac o el suís, implementat naturalment a tot l'estat espanyol. O ens creiem que som tots iguals, o no ens ho creiem.
La proposta del Sr. Alemany arriba en un pèssim moment.
La crisi afecta moltíssima gent i, de moment, les últimes notícies de caire econòmic que hem rebut els catalans són l'augment d'un 7% en els títols de transport públic, aquesta proposta per apujar els peatges encara més, el pròxim augment de la factura de la llum, ... No crec que els Borbons francesos del XVIII sospitessin que la gent se n'estava afartant, pocs dies abans que els seus regis caps reposessin a la guillotina. No sé si m'explico.
.

1 comentari:

Anònim ha dit...

Jo tampoc estic d'acord amb aquesta possibilitat. No crec que el preu que hagin de pagar els usuaris de l'autopista per un mal servei sigui pagar més. Ara s'estan fent obres, hi ha menys seguretat i es pot córrer menys, ¿però és que potser la concessionària s'ha plantejat en algun moment baixar les tarifes? La resposta és clara: no.